Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re– znów, validus– mocny. Oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną; usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Na terenie naszej placówki uczniowie z różnorakimi niepełnosprawnościami mają zapewnione zajęcia rewalidacyjne.
Zajęcia z zakresu surdopedagogiki przeznaczone są dla dzieci z wadami słuchu. W ramach tych zajęć usprawniane są narządy mowy w postaci ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Wprowadza się również ćwiczenia z zakresu wychowania słuchowego, podczas którego uczeń poznaje, identyfikuje i rozróżnia dźwięki go otaczające, łącznie z dźwiękami mowy. Usprawniane są również procesy analizy i syntezy głosowej i sylabowej, w celu rozwijania mowy. Doskonalony jest również zasób słownictwa biernego i czynnego oraz poszerza się znajomość związków frazeologicznych, metafor, porównań, itp.
Zajęcia terapeutyczne z uczniami ze spektrum autyzmu opierają się głównie na usprawnianiu sfery emocjonalno-społecznej. Uczeń uczy się emocji i uczuć, próbuje je identyfikować, rozróżniać i porównywać. Rozwijane są umiejętności interpersonalne: rozumienie interakcji społecznych, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z drugą osobą, naprzemienność w dialogu, nauka odpowiednich reakcji w zależności od sytuacji (uczenie się schematów zachowania). Podczas zajęć usprawnia się również myślenie przyczynowo-skutkowe oraz poszerza się wiedzę z zakresu używania środków wzbogacających wypowiedzi osób rozmawiających ze sobą: dowcip, ironia, sarkazm, metafora, frazeologizmy, itp. Rozwijanie tych umiejętności pozwoli na lepsze zrozumienie intencji osób, z którymi uczeń wchodzi w interakcje społeczne.
Dzieci z niepełnosprawnością ruchową mają zajęcia z zakresu pedagogiki leczniczej, której głównym zadaniem jest usprawnianie procesów uczenia się i wdrażania do obowiązków edukacyjnych. Jednym z celów zajęć jest budowanie poczucia własnej wartości i podkreślanie znaczenia każdego ucznia w procesie edukacyjnym całej szkoły. Zajęcia mają również charakter warsztatowy: ćwiczenie motoryki małej i dużej, doskonalenie koncentracji uwagi i widzenia przestrzennego, uczenie metodą odtwarzania wzoru, naśladowania i powtarzania. Celem ćwiczeń motorycznych jest koordynowanie umiejętności i przekładanie ich na sukces szkolny i społeczny. W ramach zajęć ćwiczona jest orientacja przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, widzenie trójwymiarowe. Zadania mają również charakter ćwiczenia przewidywania sytuacji i dochodzenia do prawidłowego rozwiązania problemu.
Terapia w ramach tyflopedagogiki opiera się na pracy z dziećmi z wadami wzroku. Usprawnia się percepcje, pamięć wzrokową, wyróżnianie przedmiotów z tła, spostrzeganie różnić i podobieństw. Uczeń odwzorowuje elementy na specjalnych kartach pracy – układa wzory, kształty (dwuwymiarowych i przestrzennych). Wypracowuje się orientacje w przestrzeni w schemacie własnego ciała, co wzmaga poczucie swojego ciała względem przestrzeni - kompensacja ubytków wzroku. Ćwiczenia o takim charakterze zwiększają samoocenę ucznia.
Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są dobrowolne i nieodpłatne. Istotą pomocy jest przede wszystkim rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie, ale też zaspokojenie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Zajęcia te są przeznaczone dla uczniów z orzeczeniami, jak i z opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest wyrównywanie szans i poziomów edukacyjnych dzieci z określonymi dysfunkcjami. To nie tylko pomoc w uczeniu się, ale również doskonalenie umiejętności nabywania wiedzy – jak się uczyć? Na tych zajęciach podpowiadamy jak usprawnić zaburzone funkcje oraz wspomagamy te dobrze rozwijające się.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów.