Szkoła Podstawowa Nr 22 w Rzeszowie rozpoczęła nauczanie uczniów z niepełnosprawnościami w roku szkolnym 1987/88. Klasy integracyjne dają możliwość wspólnego kształcenia się dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Zespoły klasowe liczą od 15 do 20 uczniów, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Dzieci niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Do takich klas kierowane są: dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nadpobudliwe psychoruchowo, niedowidzące i niedosłyszące, dzieci z autyzmem, niesprawne ruchowo, przewlekle chore.
W klasach integracyjnych pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący (nauczyciel przedmiotu) oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem- wspomagający proces nauczania. Aby osiągnąć główny cel nauczania i wychowania, jakim jest usprawnianie niezaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych i rozwijanie uzdolnień uczniów, wszyscy nauczyciele uczący w klasach integracyjnych posiadają specjalistyczne przygotowanie, bowiem obok wykształcenia z zakresu nauczania posiadają inne konieczne kwalifikacje: z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, terapii pedagogicznej, logopedii, socjoterapii, bajkoterapii itp.
W klasie integracyjnej realizowany jest takim sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej:
Uczniowie niepełnosprawni dodatkowo mogą rozwijać swoje zdolności w ramach kół zainteresowań wspólnie ze zdrowymi dziećmi.